Om duidelijk te maken wat we op onze school aan Nederlandse taal doen, maken we een nadere onderverdeling . Dit is noodzakelijk, omdat taal bij vrijwel al onze onderwijsactiviteiten een rol speelt.
We komen tot de volgende indeling:
Mondeling taalgebruik:
luisteren
spreken
Schriftelijk taalgebruik:
lezen (technisch-, begrijpend- / studerend- en belevend lezen)
schrijven
spellen
stellen
taalbeschouwing
Er wordt gewerkt aan onder andere : het vergroten van de luister- en spreekvaardigheid, het ontwikkelen van een goed handschrift, het goed kunnen hanteren van de Nederlandse taal (o.a. werkwoordsvormen), teksten schrijven en beoordelen en een goede leesvaardigheid.
In groep 3 maken we gebruik van de methode ‘Veilig Leren Lezen’ en wordt aangesloten bij de ontwikkeling vanuit de kleutergroepen. Vanaf groep 4 maken we gebruik bij spelling de methode ‘STAAL’. Voor lezen maken we gebruik van: ‘Atlantis’, ‘Blits’ en ‘Junior Einstein’.